English
Russian
French
Spanish
German
Ντέιβιντ Χιλ
Πρόεδρος Διεθνούς Συνδέσμου Επιτροπών για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα
Ο πρόεδρος των επιτροπών, Ντέιβιντ Χιλ, ανακοίνωσε, μεταξύ άλλων, την προσπάθεια καθιέρωσης Ημέρα Παρθενώνα κάθε χρόνο μέσα στον Ιούνιο, ενώ θα ξεκινήσει και μεγάλη καμπάνια με τις λέξεις «why not»(γιατί όχι).
Άντονι Σνοντγκρας
Kαθηγητής του Πανεπιστημίου του Cambridge, Βρετανία.
«Το μεγαλύτερο εμπόδιο που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι η υπερηφάνεια και η...προκατάληψη του Βρετανικού Μουσείου. Δυσκολεύεται τρομερά να κάνει οτιδήποτε που θα μπορούσε να βλάψει την εικόνα του,όπως το να ανοίξει διάλογο με εκπροσώπους από την Ελλάδα,και μάλιστα επί ίσοις όροις. Θεωρώ ότι το 2012 είναι λίγο νωρίς για να ξεπεραστούν τα διάφορα κωλύματα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορούν να γίνουν σημαντικά βήματα ως τότε. Αλλωστε η βρετανική κοινή γνώμη είναι με το μέρος των Ελλήνων. Ο μισός περίπου πληθυσμός έχει επίγνωση της κατάστασης και από αυτόν το 65%-75%,όπως έχει αποδειχθεί από αλλεπάλληλες δημοσκοπήσεις»,
Σελίνα Φιγκουειρεδο Λαζ
Αντιπρόεδρος της Επιτροπής της Βραζιλίας
«Η επανένωση δεν αφορά μόνο την Ελλάδα,αλλά ολόκληρη την υφήλιο. Αυτή η δράση δημιουργεί ένα θετικό κλίμα σε όλον τον πλανήτη και κάθε επιτροπή έχει την ευθύνη η καμπάνια αυτή να μεγαλώσει και να πετύχει τον τελικό στόχο.Τ ο μεγαλύτερο εμπόδιο είναι η παλιά νοοτροπία, του 18ου αιώνα,η οποία είναι η πνευματική βάση του Βρετανικού Μουσείου.Αυτή η νοοτροπία είναι ιμπεριαλιστική, ξεπερασμένη και δημιουργεί οργή σε πολλές χώρες. Η Ακρόπολη έχει επιτέλους ένα μουσείο που της αξίζει και τα πέντε μέλη της βραζιλιάνικης επιτροπής (καθηγητές από διαφορετικά πανεπιστήμια) αφιερώνουμε εθελοντικά τις ζωές μας σε αυτόν τον σκοπό. Οταν βλέπουμε το κεφάλι ενός αγάλματος να είναι χωρισμένο από το σώμα του, άλλα γλυπτά τεμαχισμένα με βίαιο τρόπο, πονάει η ψυχή μας».
Μίκα Ρισάσεν
Mέλος Φινλανδικής Επιτροπής.
«Το γεγονός ότι το Βρετανικό Μουσείο αγόρασε “νόμιμα” κλεμμένα έργα τέχνης δεν σημαίνει ότι είναι δικά του. Η διεκδίκηση των ελληνικών Γλυπτών θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για τον επαναπατρισμό πολλών ακόμη έργων τέχνης που έχουν απαχθεί από τη Βρετανία στο πλαίσιο της ιμπεριαλιστικής πολιτικής της. Θα πρέπει να βρούμε έναν τρόπο για να χρυσώσουμε το χάπι στους Βρετανούς, να το δουν σαν μια κίνηση που θα κάνει καλό στη δημόσια εικόνα τους και όχι σαν μια ήττα ύστερα από διαβουλεύσεις πολλών δεκαετιών. Εχω σπουδάσει Ιστορία στο Πανεπιστήμιο και έκανα την πρώτη μου βόλτα στην Ακρόπολη ως φοιτητής τον Σεπτέμβριο του 1999, την επομένη του μεγάλου σεισμού που συγκλόνισε την Αθήνα. Τότε ένιωσα δέος καταλαβαίνοντας πως ό,τι κι αν συμβεί, ο Παρθενώνας θα στέκεται για πάντα στο ύψος του».
Ντούσαν Σιτζάνσκι
Aντιπρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής.
«Τόσα χρόνια το επιχείρημα του Βρετανικού Μουσείου ήταν ότι η Ελλάδα δεν έχει τον κατάλληλο χώρο για να στεγάσει αυτά τα έργα και ότι αν μείνουν στο Λονδίνο θα μπορούν να τα θαυμάσουν περισσότεροι επισκέπτες. Το επιχείρημα αυτό έχει καταρρεύσει από το Σάββατο που έγιναν τα εγκαίνια του Νέου Μουσείου. Η σχέση μου με την Ελλάδα είναι σχέση ζωής. Ερωτεύθηκα τη γυναίκα μου,η οποία είναι Ελληνίδα, και μέσα από εκείνη ερωτεύθηκα και τη χώρα σας. Κάτι που θα επιδιώξω είναι να αναμείξω σημαντικές προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών. Για παράδειγμα, δεν θα ήταν άσχημη ιδέα αν η κυρία Νάνα Μούσχουρη δεχόταν να γίνει επίτιμο μέλος της ελβετικής επιτροπής».
Βλάντιμιρ Πούτιν
Πρωθυπουργός Ρωσίας
Βλαδίμιρος Πούτιν: «Οι Έλληνες προσπαθούν να φέρουν πίσω ότι ανήκει σε αυτούς».
Κώστας Γαβράς
Σκηνοθέτης
Κώστας Γαβράς: (για την αφαίρεση ενάμιση λεπτού από το βίντεο για το ντοκιμαντέρ του Νέου Μουσείου Ακρόπολης). «Οι λόγοι, που επικαλείται η Διεύθυνση του μουσείου, δεν είναι αξιόπιστοι. Το ντοκιμαντέρ για την ιστορία του μνημείου καταλήγει στο σκάνδαλο για την περίφημη ζωφόρο του Παρθενώνα, τμήματα της οποίας εκλάπησαν από τον λόρδο Έλγιν και μεταφέρθηκαν στη Βρετανία. Τα τμήματα αυτά εξακολουθούν να ανήκουν στον Παρθενώνα, αυτό είναι το κυρίως μήνυμα της ταινίας. Όμως, στην ταινία μου στους πρώτους καταστροφείς του ναού συγκαταλέγονταν και οι πρώτοι χριστιανοί, που δυσφορούσαν για τους γυμνούς άνδρες και τις γυναίκες που απεικονίζονταν στα γλυπτά. Τότε η κατάσταση έμοιαζε κάπως με τους Ταλιμπάν, που σήμερα καταστρέφουν τα αγάλματα του Βούδα. Η Ιστορία επαναλαμβάνεται».
Κρίστοφερ Χίτσενς
Δημοσιογράφος, συγγραφέας
«Το απόλυτα ορθό» οικοδόμημα της κλασικής αρχαιότητας είναι ο Παρθενώνας. Κάποια μέρα θα υπάρξει μια συμφωνία για να γίνει «το ορθό», όπως αρμόζει στο πλέον ορθό οικοδόμημα του κόσμου. Ήρθε η ώρα να γεμίσουμε τα κενά που οι Έλληνες έχουν αφήσει στο Νέο τους Μουσείο», σημειώνει με νόημα ο Βρετανός δημοσιογράφος και συγγραφέας, Κρίστοφερ Χίτσενς, στην έγκριτη βρετανική εφημερίδα Guardian.
Μπερνάρ Τσουμί
Αρχιτέκτονας Νέου Μουσείου Ακρόπολης
«Φανταστείτε ένα αρχαίο γλυπτό με το κεφάλι του στην Αθήνα, τον κορμό του στο Λονδίνο και τα πόδια του στο Παρίσι. Είναι εντελώς παράλογη αυτή η κατάσταση», δηλώνει ο Ελβετός αρχιτέκτονας του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, Μπερνάρ Τσουμί, σε συνέντευξή του στο γερμανικό περιοδικό Der Spiegel.
Γκοφ Ουίτλαμ
Πρώην πρωθυπουργός της Αυστραλίας
«Το νέο Μουσείο της Ακρόπολης δίνει στο Βρετανικό Μουσείο την ευκαιρία να διορθώσει ένα από τα μεγάλα σφάλματα της ιστορίας. Δεν υπάρχει πλέον καμία δικαιολογία για τη διατήρηση της συλλογής στην Πινακοθήκη Νταβίν στο πίσω μέρος του Βρετανικού Μουσείου, τώρα που τα γλυπτά μπορούν να ενοποιηθούν και να εκτεθούν με τα λοιπά σωζόμενα γλυπτά της Ακρόπολης», δηλώνει ο πρώην πρωθυπουργός της Αυστραλίας, Γκοφ Ουίτλαμ.Μάλκομ Φρέιζερ
Τέως Πρωθυπουργός Αυστραλίας
«Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2012 στο Λονδίνο είναι η καλύτερη περίσταση για τους Βρετανούς και το Βρετανικό Μουσείο να επιστρέψουν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα στο σπίτι τους, στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης», δηλώνει ο επίσης τέως Πρωθυπουργός της Αυστραλίας.
Ναντίν Γκόρντιμερ
Συγγραφέας
«Τα γλυπτά δεν ανήκουν και δεν ανήκαν ποτέ στον λόρδο Έλγιν. Η επιστροφή τους σήµερα βασίζεται σε δεδομένα που υπερβαίνουν τα αυστηρώς νοµικά: στην αποκατάσταση µιας αποικιοκρατικής αδικίας, κεκαλυμμένης από µια απλή εµπορική συναλλαγή», Νάντιν Γκόρντιμερ, Νομπελίστας Νοτιοαφρικανή συγγραφέας, γνωστή για την ακτιβιστική και πολιτική της δράση.
Ντέιβιντ Γουίλσον
Aρχαιολόγος, έχει επιτελέσει διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου
Ντέιβιντ Γουίλσον (τέως Διευθυντής Βρετανικού Μουσείου για τη Μελίνα Μερκούρη): «Είναι ασυνήθιστο να επιτρέπεται σε ένα «ληστή» να επιθεωρήσει εκ των προτέρων τα αντικείμενα που «πρόκειται να κλέψει».
Νιλ Μακγκρέγκορ
Iστορικός τέχνης, έχει επιτελέσει διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου
Νιλ Μακγκρέγκορ: «Τα Μουσεία υπάρχουν για να περιγράφουν μια ιστορία. Στην Αθήνα, τα Μάρμαρα αφηγούνται την ιστορία της «γέννησης της Δημοκρατίας», ενώ στο Λονδίνο την ιστορία του «Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού». Οι δύο ιστορίες είναι «εξ' ίσου σημαντικές»άρα και η «μοιρασιά» είναι δίκαιη.
Ρίτσαρν Άλαν
Ο Ρίτσαρντ Άλαν, Βρετανός Βουλευτής και οραματιστής της Κίνησης ανέφερε στο μήνυμά του: «αυτή η ενέργεια δείχνει ότι η επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα έχει παγκόσμια απήχηση. Δύο δηλώσεις υποστήριξης της επιστροφής των μαρμάρων συγκέντρωσαν σχεδόν 600 υπογραφές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Εν τω μεταξύ πολλές χώρες της Κοινοπολιτείας και στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν φορείς που επικεντρώνουν το ενδιαφέρον και τη δράση τους για την επιστροφή των μαρμάρων. Αν θέλουμε να είμαστε ολοκληρωτικά μέλη της Ευρώπης, πρέπει να κάνουμε αυτή τη χειρονομία στην Ελλάδα. Παρουσιάζεται η ιδανική ευκαιρία για την Βρετανική κυβέρνηση να αποδείξει, ότι είναι ένας παίκτης-κλειδί στη διεθνή συνεργασία και καλή πίστη».
«Δεν πέπρωται ακόμη να λησμονηθεί»
Ιστορικές Δηλώσεις
Στην πορεία της ιστορίας, ο λόρδος Βύρων, ο Ερνέστος Ρενάν, ο Τόμας Χάρντι, ο Ρότζερ Κέισμεντ, ο βασιλιάς της Βαυαρίας Λουδοβίκος Α´ ενώνουν τις φωνές διαμαρτυρίας τους με τον Καβάφη, τον Παλαμά, τον Αλέξανδρο Ρίζο Ραγκαβή και καταγγέλλουν την απόσπαση των Γλυπτών από το Μνημείο του Παρθενώνα.
(πληροφορίες από το βιβλίο «Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα και το Κατηγορώ του Βyron»).
(πληροφορίες από το βιβλίο «Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα και το Κατηγορώ του Βyron»).
Λόρδος Βύρων
Ποιητής
Ο λόρδος Βύρωνας στο έργο του «Η κατάρα της Αθηνάς» ζητεί την τιμωρία του Έλγιν, ενώ τοποθετεί την Αθηνά να καταριέται όσους κατέστρεψαν το ιερό της. Παρόμοια σκληρή στάση εναντίον του Βρετανού Έλγιν τηρεί και ο Τσάιλντι Χάρολντ στο «Προσκύνημα», αλλά και οι Ντόντγουελ και Κλαρκ. Γνωστός επίσης είναι και ο κατάλογος Βισκόντι, ο οποίος περιλαμβάνει τα 253 αρχαία που αφαίρεσε ο Έλγιν από την Ακρόπολη.
Στο «Τσάιλδ Χάρολδ»
«Τώρα το κρένει Βρεττανός, ποιος τώλπιζε, στοχάσου,
Πως η Αλβιόνα έχει χαρές στων Αθηνών το κλάμα.
Μα οι σκλάβοι κι αν τους σπάραξαν, ωιμέ! με τ' όνομά σου,
Μη στην Ευρώπη, είνε ντροπή, μην πης το ανόσιο δράμα.
Η ρήγισσα του πέλαγου, η ελεύθερη η Αγγλία
Από τη ματωμένη τους πατρίδα να ξεσπά
Τ' απομεινάρια τα στερνά που ανθίζαν στα μνημεία.
Ναι διαφεντέφτρα ευγενική που ο κόσμος αγαπά,
Με χέρι στρίγγλας ρήμαξες συντρίμμια που και χρόνια
Και οι τύραννοι σεβάστηκαν, μ' αγάπη ή ζηλοφθόνια», γράφει ο Λόρδος Βύρων σε μετάφραση Στέφανου Μύρτα.
Πως η Αλβιόνα έχει χαρές στων Αθηνών το κλάμα.
Μα οι σκλάβοι κι αν τους σπάραξαν, ωιμέ! με τ' όνομά σου,
Μη στην Ευρώπη, είνε ντροπή, μην πης το ανόσιο δράμα.
Η ρήγισσα του πέλαγου, η ελεύθερη η Αγγλία
Από τη ματωμένη τους πατρίδα να ξεσπά
Τ' απομεινάρια τα στερνά που ανθίζαν στα μνημεία.
Ναι διαφεντέφτρα ευγενική που ο κόσμος αγαπά,
Με χέρι στρίγγλας ρήμαξες συντρίμμια που και χρόνια
Και οι τύραννοι σεβάστηκαν, μ' αγάπη ή ζηλοφθόνια», γράφει ο Λόρδος Βύρων σε μετάφραση Στέφανου Μύρτα.
«Ατέλειωτα να στράφτουν εμπρηστές ναών κι Ελγίνοι»
Μα στερνός, στο σαστισμένο πλήθος, κάπου σε μιαν άκρη,
Ενας που ήσυχα κοιτάζει βουρκωμένος απ' το δάκρυ,
Μ' άλαλο θυμό και πόνο μια αυτά πούκλεψαν θαμάζει,
Μια σιχένεται τον κλέφτη σύψυχα κι ανατριχιάζει
Ω! που ζώντας και που σκόνη, δίχως σχώριο να γροικήση,
Ν' ακλουθιέται η αχορτασιά του η ιερόσυλη με μίση,
Και η εκδίκηση ως τον τάφο και πιο πέρα, το όνομά του
Να το κυνηγά, στο πλάγι του μωρόδοξου Ηροστράτου,
Και σε φύλλα λεκιασμένα και γραμμές που καίνε ας γίνη
Ατελείωτα να στράφτουν εμπρηστές ναών κι Ελγίνοι,
Καταδικασμένοι αιώνια στο ίδιο ανάθεμα κι οι δυο τους,
Που ίσως στο στερνό θε νάβρης και τον πιο χειρότερό τους,
Ετσι ας στέκουν, να τους βλέπουν τα μελλούμενα τα χρόνια,
Αγαλμα άσειστο, με βάση μοναχή, την καταφρόνια. Από την «Κατάρα της Αθηνάς» του Λόρδου Βύρωνα.
Ενας που ήσυχα κοιτάζει βουρκωμένος απ' το δάκρυ,
Μ' άλαλο θυμό και πόνο μια αυτά πούκλεψαν θαμάζει,
Μια σιχένεται τον κλέφτη σύψυχα κι ανατριχιάζει
Ω! που ζώντας και που σκόνη, δίχως σχώριο να γροικήση,
Ν' ακλουθιέται η αχορτασιά του η ιερόσυλη με μίση,
Και η εκδίκηση ως τον τάφο και πιο πέρα, το όνομά του
Να το κυνηγά, στο πλάγι του μωρόδοξου Ηροστράτου,
Και σε φύλλα λεκιασμένα και γραμμές που καίνε ας γίνη
Ατελείωτα να στράφτουν εμπρηστές ναών κι Ελγίνοι,
Καταδικασμένοι αιώνια στο ίδιο ανάθεμα κι οι δυο τους,
Που ίσως στο στερνό θε νάβρης και τον πιο χειρότερό τους,
Ετσι ας στέκουν, να τους βλέπουν τα μελλούμενα τα χρόνια,
Αγαλμα άσειστο, με βάση μοναχή, την καταφρόνια. Από την «Κατάρα της Αθηνάς» του Λόρδου Βύρωνα.
Κωνσταντίνος Καβάφης
Ποιητής
«Όστις τρέχει πίσω από το πνεύμα, αρπάζει την μωρίαν»
Στις 10 Απριλίου 1891, ο Κώνσταντίνος Καβάφης γράφει σε απάντηση άρθρου κατά της Επιστροφής των Γλυπτών στο Περιοδικό «Δέκατος Ένατος Αιώνας»: «Είναι αναξιοπρεπές δι' έν μέγα έθνος το να επωφελήται από ημιαληθείας και ημιδικαιώματα. Η τιμιότης είναι η καλυτέρα πολιτική, και τιμιότης εις την περίπτωσιν των Ελγινείων Μαρμάρων σημαίνει απόδοσιν. Εάν πρόκειται περί του δευτέρου, είναι λυπηρόν ότι δεν ενεθυμήθει το απόφθεγμα του μεγάλου Γάλλου συγγραφέως «Οστις τρέχει πίσω από το πνεύμα αρπάζει την μωρίαν».
Δεκαεννιά μέρες μετά μάλιστα, ο ίδιος ξαναγράφει: «Ο θάνατος των πολιτικών ή διεθνών ζητημάτων είναι η λήθη. Ευτυχώς το ζήτημα περί αποδόσεως των Ελγινείων Μαρμάρων εις την Ελλάδα δεν πέπρωται ακόμη να λησμονηθή...
Είς των κυρίων ισχυρισμών των εναντιουμένων εις την απόδοσιν των Ελγινείων Μαρμάρων είναι ότι δι' αυτής η Αγγλία θα αναγνωρίση την αρχήν της αποδόσεως των κατά το μάλλον ή ήττον άνευ οριστικής ή ακριβούς νομιμότητος αποκτηθέντων και τότε πρέπει να γυμνωθώσιν αι αρχαιολογικαί συλλογαί της. Αλλά αυτή είναι η συνήθης υπεκφυγή εκείνων οίτινες θέλουσιν ευσχήμως να αποφύγωσι την εκτέλεσιν γενναίας πράξεως. Φοβούνται τας συνεπείας. Αλλά τέλος πάντων ποίαι είναι αι συνέπειαι αύται; Μη είναι υποχρεωμένος τις να φέρη όλα μέχρις υπερβολής; Είναι υποχρεωμένος τις να εξακολουθεί εφαρμόζων μίαν αγαθήν αρχήν μέχρις ότου διά της καταχρήσεως καταστή μωρά; Κατά την λογική ταύτην λοιπόν δεν πρέπει ποτέ να ελεή τις πτωχόν διότι αν ήτο να ελεήση όλους τους πτωχούς του κόσμου ήθελε καταντήση χιλιάκις πτωχότερος του πτωχοτέρου;».
Ερνέστος Ρενάν
Φιλόσοφος, Συγγραφέας
Ο Ερνέστος Ρενάν τώρα, γράφει στην «Προσευχή επάνω στην Ακρόπολη»: «Πόσο όμορφη θα είναι αυτή η μέρα, όπου όλες οι πόλεις, που πήραν κάτι από τα υπολείμματα του ναού σου, η Βενετία, το Λονδίνο, η Κοπεγχάγη, θα ξαναδώσουν πίσω τα κλοπιμαία τους, επανορθώνοντας έτσι την αδικία που έκαμαν! Θα σχηματίσουν επίσημες αντιπροσωπείες, αρχαιολογικές αποστολές στα ιερά μέρη της Ελλάδος για να ξαναδώσουν τα αρχαία μνημεία, που κρατούν ακόμη στην κατοχή τους...».
Έρευνα & Συγγραφή
Δήμητρα Νικολοπούλου
Επιμέλεια σελίδας
Ράνια Δαλαλάκη