Ο ανεφοδιασμός εν πτήσει στη Ρωσία

Ο ανεφοδιασμός εν πτήσει επιτρέπει την ταχεία συσσώρευση της αεροπορικής δύναμης σε μια δεδομένη ζώνη επιχειρήσεων.

Για την αποτελεσματική εφαρμογή αυτού του μέτρου, μία αεροπορική δύναμη θα πρέπει να διαθέτει επαρκή αριθμό εναέριων τάνκερ αλλά και αεροσκαφών κατάλληλα εξοπλισμένων για εναέριο ανεφοδιασμό.

Κανένα απ'αυτά τα δύο συστατικά δεν βρίσκεται σε επαρκείς αριθμούς στην αεροπορική δύναμη της Ρωσίας.

Το Il-78 Midas, με βάση το μεταφορικό Il-76, είναι το μόνο εναέριο τάνκερ της Ρωσίας. Η Ρωσία διαθέτει 19 τέτοια αεροσκάφη εξοπλισμένα για τον ανεφοδιασμό των στρατηγικών βομαρδιστικών Tu-160 Blackjack και Tu-95 Bear, όπως και των αεροσκαφών έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου Α-50 Mainstay. Αυτές οι μονάδες σίγουρα δεν είναι αρκετές.

Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ έχει 250 KC-10 Extender και KC-135 Stratotanker, ενώ υπάρχουν περαιτέρω μονάδες στην Εθνική Φρουρά αλλά και σε κατάσταση αποθήκευσης. Αυτό επιτρέπει στις Ηνωμένες Πολιτείες την προβολή της στρατιωτικής ισχύος της σε παγκόσμια κλίμακα, αλλά και την ταχεία ανακατανομή μεγάλων αεροπορικών σχηματισμών από ένα θέατρο επιχειρήσεων σε κάποιο άλλο.

Η Ρωσία δεν διαθέτει επίσης μαχητικά αεροσκάφη που μπορούν να ανεφοδιάζονται εν πτήσει. Για παράδειγμα, τα Su-27 και MiG-29 Fulcrum δεν είναι εξοπλισμένα για εναέριο ανεφοδιασμό, κυρίως γιατί στην περίοδο της Σοβιετικής Ένωση, υπήρχαν αρκετά στρατιωτικά αεροδρόμια με ένα μεγάλο αριθμό αεροσκαφών σε όλες τις στρατηγικές περιοχές.

Σήμερα η Ρωσία δεν μπορεί να διατηρήσει τόσα πολλά αεροδρόμια σε λειτουργική κατάσταση. Για το λόγο αυτό καθίσταται εξαιρετικά σημαντικό η απόκτηση μαχητικών αεροσκαφών εξοπλισμένα για εναέριο ανεφοδιασμό.

Όλα τα νέα και όλα τα εκσυγχρονισμένα αεροπλάνα φέρουν σύστημα ανεφοδιασμού. Ορισμένα Su-24 μπορούν να χρησιμοποιηθεί ως εναέρια τάνκερ, μια και διαθέτουν πλευρικές δεξαμενές καυσίμων και σύστημα ανεφοδιασμού. Αλλά αυτό δεν είναι μια ικανοποιητική λύση, μια και αυτά τα αεροπλάνα έχουν συνήθως μικρότερη εμβ΄ρλεια και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως βομβαρδιστικά, δηλαδή στον κύριο ρόλο τους.

Το Tu-22M3-C δεν διαθέτει εξοπλισμό ανεφοδιασμού για πολιτικούς λόγους: αν είχε καθετήρα για ανεφοδιασμό, αυτό θα το έκανε να καταλογιστεί ως διηπειρωτικό όπλο και επομένως να υπόκειται στους περιορισμούς της συνθήκης START.

Ένα επίσης μεγάλο πρόβλημα αφορά το κατάλληλο πλήρωμα. Η ικανότητα ικανοποιητικού μεγέθους πιλότων να εκπληρώσουν αυτές τις αποστολές δεν είναι εξασφαλισμένη.

Την ίδια στιγμή, το Il-78 Μidas είναι πολύ μεγάλο για τον ανεφοδιασμό των τακτικών αεροσκαφών, τα οποία χρειάζονται ένα μικρότερο και φθηνότερο αεροπλάνο, ενδεχομένως με βάση το μεσαίου βεληνεκούς πολιτικό αεροσκάφος Tu-204. Λίγες δεκάδες τέτοιων αεροσκαφών θα βελτιώσουν θεαμετικά την αεροπορική δύναμη της Ρωσίας.

http://fox2e-mag.blogspot.com